افزایش هیپوگلیسمی شدید در بیماران مسن مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با وارفارین و سولفونیل اوره

14 دسامبر 2015-استفاده از وارفارین با افزایش خطر هیپوگلیسمی شدید در میان افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با سولفونیل اوره هستند، ارتباط دارد.

محققان دانشکده ی پزشکی Keck در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(USC)، به بررسی اثرات سوء وارفارین - دارویی که خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد - بر مقدار قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با گلی پیزید واز داروهای گروه سولفونیل اوره ها) بودند، پرداختند) glimepiride  سولفونیل اوره ها گروهی از داروهای خوراکی کنترل کننده ی قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند.

آنالیز گذشته نگر کوهورت، بر روی 465918 بزرگسال 65 ساله یا مسن تر مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.  تمام بیماران شرکت کننده بین سال های 2006 تا 2011 تحت درمان با گلی پیزید یا glimepirideبودند. 15.4 درصد از این بیماران همچنین از داروی وارفارین استفاده می کردند.

هدف اولیه ی این مطالعه، بررسی تعداد دفعات پذیرش بیماران در بخش اورژانس و یا بیمارستان با تشخیص اولیه ی هیپوگلیسمی بود.

ارتباط مثبت و معنی داری بین استفاده از وارفارین همراه با گلی پیزید یا glimepiride و پذیرش بیماران در بیمارستان و یا بخش اورژانس بدلیل هیپوگلیسمی مشاهده شد. این خطر به ویژه در میان بیماران تحت درمان با داروهای سولفونیل اوره که بتازگی درمان با وارفارین را آغاز کرده بودند، بالا بود، یک ارتباط مثبت با شکستگی های ناشی از سقوط و تغییر وضعیت ذهنی در این افراد مشاهده می شد.

محققان می گویند: احتمالا بین داروی وارفارین و گلی پیزید یا glimepiride  اندرکنشی وجود دارد. دکتر پیترز، تاکید کرد پزشکان باید به درمان بیماران دیابتی که به تازگی مصرف داروی وارفارین را آغاز کرده اند، توجه ویژه ای داشته باشند.

دکتر پیترز می افزاید: پیام این تحقیق دارای اهمیت بالینی است، بنابراین پزشکان باید به منظور جلوگیری از هیپوگلایسمی شدید، بیمار را از احتمال وقوع آن آگاه کنند و به بیماران نظارت بیشتر بر مقدار قند خون خود را توصیه نمایند. البته اگر بیمار از خطر وقوع هیپوگلایسمی آگاه باشد، راه های بسیاری برای مقابله با این موضوع وجود دارد.

دکتر برادلی ویلیامز یکی از محققان این مطالعه، و استاد دانشکده ی داروسازی USC و دانشکده ی علم پیری شناسی دیویس درUSC ، افزود: برای داروسازان و پزشکان توجه بیشتر به مصرف همزمان سولفونیل اوره ها و رژیم دارویی که شامل وارفارین باشد، همچنین  تغییر در وضعیت پزشکی یک بیمار که از هر دو این داروها استفاده می کند، ضروری است.

او می افزاید: من فکر می کنم که به تحقیقات بیشتری بر روی اثر متقابل داروهای دیابت و وارفارین و همچنین داروهای دیگری که بر لخته شدن خون تاثیر می گذارند، نیاز داریم.

این مطالعه در مجله آنلاینBMJ منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/warfarin-treatment-alongside-sulphonylureas-could-increase-severe-hypoglycemia-in-older-type-2-diabetes-patients-95553865.html